Saturday, January 3, 2015

Hari Keputeraan Baginda yang dirindui

sincerely, Mira Amirudin
Assalamualaikum,

Hai si cantik dan si kacak yang membaca :) 
First and foremost, salam maulidur rasul untuk semua umat Baginda. 
12 Rabiulawal, hari keputeraan Baginda. 
Jangan lupa, and please jangan pernah lupa k! 
Simpan dalam hati, semat dalam hati tau.

*__________________________________________________________*



*__________________________________________________________*


Teringat pada kata-kata ulamak yang bernama Habib Ali Zaenal Abidin ( salah seorang alim ulamak yang paling saya adore sangat-sangat) Beliau menceritakan di dalam majlis taklimnya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu.
 Beliau menceritakan sikap Baginda Nabi Muhammad s.a.w, baginda sangat menjaga tutur katanya. Baginda bersama sahabat-sahabatnya bila mana mereka berceritakan tentang hal akhirat.
 Begitu juga, Baginda bersama sahabat-sahabatnya bila mana mereka berceritakan tentang hal dunia. Tetapi hal keduniaan yang 'HARUS' hukumnya. Jika terdapat unsur-unsur haram, 
Baginda menurut perintah Allah untuk beredar. Selebihnya Baginda lebih banyak berdiam jika tiada perkara yang perlu diperkatakan olehnya.  Wahh nampak tak yang Nabi kita sangat menjaga tutur kata nya. Hanya berkata bila perlu. Perlu kita muhasabah diri especially kita yang perempuan ni, sejak azali sinonim dengan mulut yang banyak berkata. Ingatttt lagi banyak mulut kita buka, lagi banyak perkara yang tidak sepatutnya keluar akan keluar juga dari mulut kita. That's why Allah kurniakan kita  Nabi Muhammad yang membawa rahmat sebagai contoh tauladan yang terbaik untuk kita. Secara logiknya memang betul. Kadang-kadang bila kita bersembang, confirm akan berlarutan dari satu topik masuk topik ni, lepastu masuk topik tu pulak, pastu dan sampai ke bila stop bila ada hal-hal terganggu.hurmm 
Sedar tak sedar ade la selit selit gosip la dan benda-benda yang tak sengaja.
Astaghfirullah.. istighfar dan ambil pengajaran.


*__________________________________________________________*


Selain daripada tu, dalam majlis taklim Habib Ali Zaenal Abidin, beliau pernah menceritakan berkenaan cara Nabi menegur sahabatnya. Nasihat itu sampai dan tanpa membuka aib orang itu.Subhanallah. Kisahnya berkenaan pada suatu hari Baginda bersama-sama sahabatnya ingin menunaikan solat berjemaah (sorry i'm forgot either it is Zuhur's solat or Asar) Kemudian terdapat seorang sahabatnya yang hadir ke mussollah dengan bau bawang putih. Bauan itu agak tidak menyenang kan. Lalu Baginda bersabda, sesiapa yang ada yang memakan bawang putih, hilangkan bauan itu sebelum ke mussolah. Sahabat itu pun beredar yang menghilang bauan itu kemudian hadir semula untuk solat berjemaah. Sungguh kemas teguran Baginda itu sehingga sahabatnya boleh terima dan ikut. Kalau kita la agaknya camna lah kan. Siapa pulak yang makan bawag utih ni oi kuatnye bauuuu. Eh kau ke yang makan bawang putih ni, bau semacam je,.. nampak tak perbezaannya?
Boleh nak tegur orang, tapi biar kena pada caranya sehingga tidak terbuka aibnya orang itu. And not forget that, makanan yang berbau seperti yang saya mention tadi bawang putih ke, petai ke, jering ke, adalah makruh bila kita makan pastu nak ke masjid.ha..sebab untuk elakkan ketidak selesaan pada jemaah lain.Lepas dari solat kalau hang nak melantak sepuluh tangkai petai pun tak dak hal lah. :)


*__________________________________________________________*



Saja nak berkongsi pada semua di antara sifat mulia Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Jadikan Baginda sebagai role model kite. Tiada yang lebih superb dari Baginda tau. Dah nama pun kekasih Allah kan. Rindunya pada Baginda..sallalahualaihiwasallam.



Okay selamat menduduki exam bagi korang yang masih study including me, yeay finally year beb! hee InsyaAllah may Allah ease our journey in whatever field we're in.
Thank you for reading my bloggie!

Assalamualaikum

0 smiley on "Hari Keputeraan Baginda yang dirindui"

 

✿M I R A thegirlnextdoor✿ Hak cipta terpelihara © 2011 Paper Girl ini Direka oleh MIRAAMIRUDIN.BLOGSPOT.COM Blogger Template Ditaja oleh Birthday Gift Idea