Tuesday, May 15, 2012

Kek Batik

sincerely, Mira Amirudin
Assalamualaikum..

How are you everyone? i really hope all of u in a good health,aminnn. As i have a very long free time, so i decided to make a kek batik .yummmy!! saya sangat gila ngan kek ni! haha since i really love chocolate, no wonder i also love kek batik pretty much :) lagi satu sebenarnya saya memang tiba-tiba teringin nak makan kek batik..lagi-lagi kalau extra chocolate and very moist...lalala
simple je nak buat kek ni tau...korang kena try...then boleh adjust sikit ikut kemahuan masing-masing.

So apa resepi nya?


Bahan - bahan...
  • biskut marie ( kalau boleh 1 bungkus tau )
  • 1 cawan cocoa powder ( saya guna hersheys cocoa )
  • milo ( depends la kalau nak rasa milo tu kaww boleh letak banyak. saya just guna 200 gram milo)
  • 1/3 air panas
  • 3 sudu besar butter ( margerin biasa je )
  • 1/2 tin susu pekat
  • 2 biji telur ( saya tak letak , tapi kalau nak letak pun boleh juga )
  • 3/4 cawan gula


Let's do it..


  1. Sebungkus biskut marie dipatah-patah kan...tak nak kecil sangat dan tak nak besar sangat tau. Lagi ok kalau patah 3.
  2. Bahan-bahan lain selain biskut marie tadi, dimasukkan ke dalam periuk / kuali dan digaulkan hingga sebati tau. Kacau dengan kecil kan api lebih kurang 15 minit hingga 20 minit bila dah nampak agak-agak pekat, padamkan api.
  3. Sekarang baru lah masukkan biskut yang dah dipatah-patahkan tadi. Gaulkan dan make sure jangan bagi biskut hancur.
  4. Masukkan ke dalam loyang dan simpan di dalam peti sejuk.Siap untuk dihidang.



Saya kurangkan biskut sebab nak menikmati chocolate yang sangat moist :) ini cara saya. Korang cuba lah!


my kek batik!




7 smiley on "Kek Batik"

pelangi chenta on May 15, 2012 7:38 AM said...

nyum..nyum sedapnya

Mun on May 15, 2012 9:26 AM said...

dah lama xmkn kek batik :)

Mira Amirudin on May 15, 2012 6:24 PM said...

@ Edura Hanum : heee cuba la try buat.sedap tau :)



@ C.M.A @ CikMoonAdnan :same la.tu yang tiba-tba saya buat tu :)

Hanim Irsyad on May 16, 2012 3:38 PM said...

wahh.. sedap-2!!! :)

ILA HonEyBuNNy on May 17, 2012 9:18 PM said...

sedappp jugak lau letak chocolate gak...

sekali makan terusss habis neh..heheh

Mira Amirudin on May 19, 2012 10:18 PM said...

@ Hanim Irsyad :yup...hee


@ ILA HonEyBuNNy : lagi byk choc lagi puas makan...yummy :) hehe

Izzatie on May 21, 2012 11:55 AM said...

Mmmmmm dapnyewwww :)) I dah la kepingin nak makan kek sekarang ni . Nakkk sikit!

 

✿M I R A thegirlnextdoor✿ Hak cipta terpelihara © 2011 Paper Girl ini Direka oleh MIRAAMIRUDIN.BLOGSPOT.COM Blogger Template Ditaja oleh Birthday Gift Idea